Här berättar vi om störningar främst på geocaching.com men även på vår egen sajt. Det kan gälla planerade driftstopp och tillfälliga problem. Prenumerera gärna på RSS-flödet för att hålla dig uppdaterad.
Nu verkar det fungera igen.
Som ni säkert sett ligger hela sajten nere. Det är alltså inget fel på er uppkoppling.
Tyvärr kan inte vi svara på när den kommer upp igen.
Praktiskt innebär detta att: inga appar fungerar, inget som kommunicerar med API, inga nya ccaher kommer, (förmodligen) inga mail, går ej att logga cacher etc etc.
Igår genomfördes det planerade serverbytet. Saker ser ut att fungera som de ska och vi hoppas att sajten nu ska vara lite stabilare än den varit på sistone. Rapportera gärna om ni upptäcker några märkliga fel.
Då vi haft stora stabilitetsproblem på sistone så kommer vi flytta vår sajt till ny server. Vi hoppas att det kommer göra saker stabilare och sajten tillgänglig när den behövs. Det är ännu inte bestämt när det sker men vi har givit webhotellet uppgiften att genomföra det.
Man fick officiellt ordning på sitt API för några dagar sedan, men eftersom det fanns några frågetecken kvar enligt forumtråden i Groundspeaks forum avvaktade vi med en klarrapportering. Men nu ser det ändå ut som allt fungerar som det ska.
Sedan några dagar tillbaks är det problem med nypublicerade cacher via Live API. Felet gör att nya cacher inte syns i de appar som använder Geocachings Live API. Groundspeak är medvetna om problemet och jobbar med en lösning. Ni kan läsa mer om det i den här forumtråden.
Vi har fått en del meddelanden om cacher som inte syns och det hjälper alltså inte att "ompublicera" dem. Vi får helt enkelt vänta ut en lösning från Groundspeak.
Som säkert många noterat har mailen från groundspeak haft svårt att komma fram. Detta innebär ju att publiceringsmail, loggmail etc etc blir lidande.
Man kan läsa lite här:
http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=299334&pid=5088502&st=0&#entry5088502
Vi hoppas på en snabb lösning då även de maiol som genereras vid loggning av "reviewers note" dröjer. Det blir med andra ord lite jobbigt för oss vid granskning av nya cacher.
Sedan i fredags (den 17:e juni) har vår sajt legat nere. Orsaken har varit en driftstörning hos vårt webbhotell och vi beklagar detta. Vi märker hur beroende vi blivit av att kunna länka till information vi samlat här och märker på reaktioner vi fått att många har saknat sidan. Vår förhoppning är att problemen nu är lösta och att sidan åter är stabil.
Den 4 maj ca kl 18.00 (svensk tid) stängs geocaching.com ner för sedvanlig undehållsservice och uppdatering. Om man prenumerar på veckobrevet har man kunnat läst att utöver det uppgraderar man också sin databasserver vilket gör att man denna gång räknar att det kan krävas upp till sex timmar innan sajten kommer online igen. Med databasuppgraderingen hoppas man komma tillrätta med de långa svarstider som upplevts på sistone. Nertiden gäller sajterna geocaching.com, wherigo.com samt waymarking.com och tillhörande livetjänster (mobilapplikationer mm.)
Groundspeak genomför under morgonen den 15 december (vår lokala tid) en större uppgradering av sitt nätverk vilket innebär att alla deras sajter ligger nere under max sex timmar. Här är en översättning från posten i groundspeaks forum: http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=264949
Allt eftersom Groundspeak och Geocaching.com har växt så har kravet ökat markant på vår infrastruktur och vårt produktionsnätverk. Därför kommer vi, med start 05:00 onsdagen den 15 december (Dvs tisdagen Dec 14 8:00PM, Seatle-tid) att genomföra ett antal större uppgraderingar av vårt produktionsnätverk. Dessa uppgraderingar innefattar en ny nätverksuppbyggnad samt även ny hårdvara för att kunna möta kravet på skalbarhet och nätsäkerhet. Vi uppskattar att nertiden kan vara upp till 6 timmar och under den tiden komma alla Groundspeaks nättjänster och sajter inklusive Geocaching.com, Groundspeaks forum, Pocket Queries, Geocachings mobilapplikationer, och andra tredjepartsapplikationer som använder vårt API att vara otillgängliga. Även om vi satt sex timmar som mål för att täcka in eventuella oväntade händelser så kommer vi göra allt vad som är möjligt för att minimera driftstoppet och få allt online så snabbt det bara är möjligt. Vi känner oss övertygade om att detta också kommer att lyckas.
Allt eftersom Groundspeak och Geocaching.com har växt så har kravet ökat markant på vår infrastruktur och vårt produktionsnätverk. Därför kommer vi, med start 05:00 onsdagen den 15 december (Dvs tisdagen Dec 14 8:00PM, Seatle-tid) att genomföra ett antal större uppgraderingar av vårt produktionsnätverk. Dessa uppgraderingar innefattar en ny nätverksuppbyggnad samt även ny hårdvara för att kunna möta kravet på skalbarhet och nätsäkerhet.
Vi uppskattar att nertiden kan vara upp till 6 timmar och under den tiden komma alla Groundspeaks nättjänster och sajter inklusive Geocaching.com, Groundspeaks forum, Pocket Queries, Geocachings mobilapplikationer, och andra tredjepartsapplikationer som använder vårt API att vara otillgängliga.
Även om vi satt sex timmar som mål för att täcka in eventuella oväntade händelser så kommer vi göra allt vad som är möjligt för att minimera driftstoppet och få allt online så snabbt det bara är möjligt. Vi känner oss övertygade om att detta också kommer att lyckas.